The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

07/01/2019

Donatella della Porta at the Stein Rokkan lecture in Mons - 9 April 2019

Donatella della Porta invited to give the Stein Rokkan lecture during the next ECPR Joint Sessions of Workshops in April 2019.

07/01/2019

Call for Papers - Social Movements and Parties in a Fractured Media Landscape

The call for papers is now open for a two-day symposium held under the auspices of the journal ‘Information, Communication & Society’ (iCS) at the Centre on Social Movement Studies, 1-2 July 2019.

Call for Papers - International Conference on Feminist Alliances

The conference will focus on the role played by discourses, practices and politics in the construction and political consequences of feminist alliances with inequalities defined by class, race/ethnicity, citizenship, age, disability and sexuality.

Monograph - 2018

Political Strategies and Social Movements in Latin America. The Zapatistas and Bolivian Cocaleros

Leonidas Oikonomakis
This book investigates how social movements form their political strategies in their quest for social change and -when they shift from one strategy to another- why and how that happens.

Monograph - 2018

The Contentious Politics of Higher Education. Struggles and Power Relations within English and Italian Universities

Lorenzo Cini
Drawing on neo-institutionalist and social movement approaches, this book analyses the impact that recent student mobilizations have brought about within Italian and English universities in terms of student services, curriculum organization, and governance structures.