The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

14/09/2018

Andrea Pirro appointed as new editor of East European Politics

Andrea Pirro has been recently appointed as new editor of the journal East European Politics published by Taylor and Francis.

31/08/2018

Volkswagen foundation Grant 2018 for Manuela Caiani

Manuela Caiani has been awarded the Volkswagen Grant 2018 for the research project Popular Music as a Medium for the Mainstreaming of Populist Ideologies in Europe, that will be directed by Mario Dunkel (University Carl von Ossietzky of Oldenburg, Germany).

30/07/2018

ERC Starting Grant 2018 for Alice Mattoni

Alice Mattoni, Research Fellow at COSMOS and Assistant Professor at the Department of Political and Social Sciences of the Scuola Normale Superiore, has been awarded the ERC Starting Grant 2018 for the research project BIT-ACT: Bottom-up initiative and anti-corruption technologies: how citizens use ICTs to fight corruption.

Journal Article - 2018

New Technologies as a Neglected Social Movement Outcome: The Case of Activism against Animal Experimentation

Manès Weisskircher
Based on novel empirical research, this paper analyzes a crucial and understudied case of a movement pushing for new technologies: the animal rights movement and its efforts to push for alternatives to animal experimentation.

Journal Article - 2018

Mobilizing in transnational contentious spaces: linking relations, emotions and space in migrant activism

Elias Steinhilper
The article illustrates how the transnational spaces most migrants inhabit can be politicized and transformed into particular social formations, for which the term ‘transnational contentious spaces’ is suggested.