The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

06/10/2017

Open Democracy Post - "The streets will always be ours" - Catalonia, a referendum from below

Although some still conceive of the referendum as launched by a pro-independence vanguard, the elite story falls short of explaining the resilient participation of a large part of Catalan civil society. This post at Open Democracy addresses this issue from a different angle.

24/09/2017

New Publication Out - "Social movements and referendums from below. Direct democracy in the neoliberal crisis"

A timely publication to shed light on the link between social movements that formed as a consequence of the 2008 financial crash and the referendums' dynamic and results.

25/08/2017

Donatella Della Porta con Yanis Varoufakis alla 13esima conferenza ESA

Wednesday, August 30th (8pm-9.30pm) professor della Porta, who directs the Center on Social Movement Studies(Cosmos), will dialogue with Yanis Varoufakis, Greek Minister of Finance during the first Tsipras government, about the future of Europe and the social consequences of neoliberal economies

Monograph - 2018

Social Movements and Civil War : When Protests for Democratization Fail

Donatella della Porta, Teije Hidde Donker , Bogumila Hall , Emin Poljarevic
This book investigates the origins of civil wars which emerge from failed attempts at democratization. The main aim of this volume is to develop a theoretical explanation of the conditions under which and the mechanisms through which social movements' struggles for democracy ends up in civil war.

Monograph - 2017

Donatella Della Porta, Francis O'Connor, Martin Portos and Anna Subirats Ribas
Out now "Social movements and referendum from below", the first book that bridges the gap between social movement studies and research on direct democracy. It draws on social movement theory to understand the nature of popular mobilisation in referendums using unique case studies such as the referendum on independence in Scotland, the consultations on independence in Catalonia, the Italian referendum on water, the referendum on the Troika proposals in Greece and the referendum on the debt repayment in Iceland.