The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

22/07/2019

Protest for a future: international report on #FridaysForFuture and the climate strike

Composition, mobilization and motives of the participants in Fridays For Future climate protests on 15 March 2019, in 13 European cities. A multi-country collaboration report, with contributions from COSMOS researchers Lorenzo Zamponi, Donatella della Porta, Martín Portos, Niccolò Bertuzzi and Daniela Chironi.

21/06/2019

Call for papers: "The Nation and the Radical Left - Practices and Discourses of National Identity in Left-Wing Politics"

The call for papers is now open for a conference on national identities and left-wing politics.

18/06/2019

Call for papers: “Class without consciousness” – The Politics of Fragmented Class Identities

The call for papers is now open for a two-day conference on class and identities at the Scuola Normale Superiore on 14-15 November 2019

Journal Article - 2019

From the Rainy Place to the Burnt Palace: How Social Movements Form their Political Strategies. The Case of the Six Federations of the Tropic of Cochabamba

Leonidas Oikonomakis
Exploring the case of the cocaleros of the Chapare, this article argues that more emphasis should be placed on mechanisms that are internal to the movements, such as: (a) the resonance of other political experiences at home and abroad, (b) internal struggles for ideological hegemony, and (c) the political formation of their grassroots.

Journal Article - 2019

The Modern Prince and the Sociological Imagination