The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

13/12/2017

Call for Paper: Conference “1968-2018, fifty years after: Where is the social movements field going?”

Taking the 1968 anniversary as a stimulating moment for reflection, this conference seeks to provide space for looking at the implications of that period on social movement research as well as addressing a number of key questions in current social movement research.

04/12/2017

Martin Portos Garcia wins the ISA's Seventh Worldwide Competition for Junior Sociologists

The International Sociological Association has just announced the list of the winners of the Seventh Worldwide Competition for Junior Sociologists engaged in social research, amongst which Martin Portos Garcia - post-doc fellow at COSMOS

10/11/2017

Call for Application Now Open: Summer School on Youth Political Participation in Times of Inequalities

We are pleased to announce that the call for applications is now open for the Summer School on Youth Political Participation in Times of Inequalities, sponsored by the Reinventing Democracy in Europe: Youth Doing Politics in Times of Increasing Inequalities project (EURYKA) and the Centre on Social Movement Studies (COSMOS).

Journal Article - 2017

Repertoires of knowledge practices: Social movements in times of crisis

Donatella della Porta and Elena Pavan
Starting from the assumption that knowledge becomes all the more important for movements in times of crisis, as old structures are challenged and new ones envisaged and proved feasible, the purpose of this paper is to suggest ways to expand the toolkit of social movement studies in order to empirically address knowledge practices as a meaningful part of contemporary progressive activism.

Journal Article - 2017

’Solidarietà sconvenienti’. Reti online di estrema destra contro e per la riforma dell’Europa

Elena Pavan and Manuela Caiani
By focusing on the websites of extreme right organizations in six European countries (Austria, France, Germany, Italy, Spain and the United Kingdom) and by making a combined use of digital research tools and social network analysis, we explore how extreme right organizations make a strategic use of ICTs to connect in the online space and the arguments they move forward to criticize and reform current projects of European integration. Our results suggest that ICTs sustain the construction of inconvenient solidarities in heterogeneous ways, supporting different modes of online conversations amongst extreme right websites which, in turn, affect their capacity to propose shared critiques and proposals to reform the European Union.