The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

08/06/2017

Call for Papers - Cosmos Conference "The Contentious Politics of Higher Education. Student Movements in Late Neoliberalism"

The Centre on Social Movement Studies, directed by Professor Donatella Della Porta, calls for papers addressing the recent global wave of student protests for a two-days conference to bel held in Florence, at the Institute of Humanities and Social Sciences of the Scuola Normale Superiore (SNS), on 15-16 November 2017.

19/05/2017

Video available for the International Conference – Beyond Borders: Refugees and Struggles in Europe Mobilization, Solidarity and Political Challenges in the Long Summer of Migration

Watch the video of the International Conference – Beyond Borders, which was held at Palazzo Strozzi on May 12, 2017

19/05/2017

Marco Deseriis wins Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government

Dr. Marco Deseriis, Marie Curie Fellow and Research Fellow at Cosmos, has won the Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government (Danube University, Krems Au Donau, Austria)

Journal Article - 2017

Comparing Digital Protest Media Imaginaries: Anti-Austerity Movements in Greece, Italy & Spain

Emiliano Treré, Sandra Jeppensen and Alice Mattoni
Drawing on 60 semi­-structured interviews with activists involved in anti-austerity protests, the article brings together social movement studies and communications theories to compare digital protest media imaginaries in Greece, Spain and Italy

Journal Article - 2017

Technopopulism: The Emergence of a Discursive Formation

Marco Deseriis
This article argues that technopopulism is an emerging discursive formation that arises from the convergence of two preexisting discourses: populism and technolibertarianism. Whereas these discourses are historically distinct the global financial crisis and the 2011 wave of struggles precipitated the political conditions for their intersection and hybridization.