The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

09/11/2018

Donatella della Porta on the Growing Criminalization of Protest

The criminalization of protest is growing: there are many signals of this both in ‘hybrid’ regimes and in democratic countries. In this interview, Donatella della Porta discusses the dynamics and consequences of such trend.

14/09/2018

Andrea Pirro appointed as new editor of East European Politics

Andrea Pirro has been recently appointed as new editor of the journal East European Politics published by Taylor and Francis.

31/08/2018

Volkswagen foundation Grant 2018 for Manuela Caiani

Manuela Caiani has been awarded the Volkswagen Grant 2018 for the research project Popular Music as a Medium for the Mainstreaming of Populist Ideologies in Europe, that will be directed by Mario Dunkel (University Carl von Ossietzky of Oldenburg, Germany).

Journal Article - 2018

Movement parties of the far right: The organization and strategies of nativist collective actors

Andrea Pirro, Pietro Castelli Gattinara
Despite theoretical commonalities, very little empirical research has focused on far-right “movement parties” as collective actors operating both in the protest and the electoral arenas. The article redresses this inconsistency by exploring the organizational and strategic configuration of two far-right collective actors—the Hungarian Jobbik and the Italian CasaPound.

Monograph - 2018

Political Strategies and Social Movements in Latin America. The Zapatistas and Bolivian Cocaleros

Leonidas Oikonomakis
This book investigates how social movements form their political strategies in their quest for social change and -when they shift from one strategy to another- why and how that happens.