The struggle for same sex marriages in Italy and the US. Social Movements, Cultural Artifacts, and Public Opinion

A debate and documentary screening on the struggles for same-sex marriages in Italy and the United States.

Questo evento propone una riflessione sulle lotte per le unioni omosessuali, confrontando l’esperienza italiana con quella degli Stati Uniti. Anche alla luce della recente sentenza della Corte Suprema americana che ha riconosciuto il diritto al matrimonio omosessuale, l’incontro discuterà le differenze fra i due contesti analizzandole con particolare riferimento ai processi di mobilitazione sociale, alla produzione culturale di tali movimenti e al clima di opinione generatosi intorno al tema nei due paesi. L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e protagonisti di queste lotte, per confrontare le loro esperienze e descrivere i movimenti per il riconoscimento delle unioni omosessuali.

Il 17 settembre, sarà trasmesso “Lei disse sì”, documentario sull’amore e il matrimonio fra Ingrid e Lorenza, celebratosi in Svezia. “Lei disse sì” è stato finanziato mediante una campagna di crowdfunding e ha vinto i premi Audience Award – Biografia Italia e Biografilm Italia Award all’edizione 2014 del Biografilm Festival. Il documentario sarà introdotto da Maria Pecchioli, regista, alla presenza delle due protagoniste.

Dopo la proiezione, a partire dalle 19:45, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

Moderato da Alice Mattoni (European University Institute), interverranno sul tema Joshua Gamson (University of San Francisco), Maria Pecchioli (regista), Ingrid Lamminpää e Lorenza Soldani (protagoniste del documentario).

event flyer and programme

16/06/2018

Martin Portos wins the Juan J. Linz Prize to the Best thesis in Political Science 2017

Martin Portos was just awarded with the Juan J. Linz Prize to the Best thesis in Political Science 2017 with his tesis “Voicing outrage, contending with austerity. Mobilization in Spain under the Great Recession”, realized under the supervision of prof. Donatella della Porta.

18/05/2018

Donatella della Porta at the Belleuve Forum in Berlin - May 23, 2018

On May 23rd, 2018, the Federal President Frank-Walter Steinmeier talks with Donatella della Porta, Christoph Möllers and David Van Reybrouck about anti-politics, anti-establishment and the dangers of indifference to the political to address the 2018 topic of the Forum "Society without Politics - Testing Liberal Democracies".

08/04/2018

Austeridad, capitalismo y conflicto social. Nuevas tendencias en el estudio de los movimientos sociales - An interview with Donatella della Porta

An interview with Donatella della Porta realized by COES - Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social

Edited Volume - 2018

Solidarity Mobilizations in the ‘Refugee Crisis’. Contentious Moves

Donatella della Porta (ed.)
This edited volume ddresses a gap in research on social movements that has disregarded the origins of discontent and overlooks protest as a resource of the powerless; it offers insight into how the movement of refugees across the European Union and elsewhere activates political opportunities; it explores claims to citizenship made by refugees within processes of knowledge production and the mobilization of emotions

Journal Article - 2018

The Passage from Hierarchy to Horizontality: The Self-managed Factory of Vio.Me, Greece

Haris Malamidis
Through fieldwork research conducted in Vio.Me between January and April 2014 and in July 2015, this article examines the self-managed factory of Vio.Me in Greece, one of the most popular examples of these alternative forms of resistance during anti-austerity mobilizations in the country.