The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

06/10/2017

Open Democracy Post - "The streets will always be ours" - Catalonia, a referendum from below

Although some still conceive of the referendum as launched by a pro-independence vanguard, the elite story falls short of explaining the resilient participation of a large part of Catalan civil society. This post at Open Democracy addresses this issue from a different angle.

24/09/2017

New Publication Out - "Social movements and referendums from below. Direct democracy in the neoliberal crisis"

A timely publication to shed light on the link between social movements that formed as a consequence of the 2008 financial crash and the referendums' dynamic and results.

25/08/2017

Donatella Della Porta con Yanis Varoufakis alla 13esima conferenza ESA

Wednesday, August 30th (8pm-9.30pm) professor della Porta, who directs the Center on Social Movement Studies(Cosmos), will dialogue with Yanis Varoufakis, Greek Minister of Finance during the first Tsipras government, about the future of Europe and the social consequences of neoliberal economies

Monograph - 2018

Social Movements and Civil War : When Protests for Democratization Fail

Donatella della Porta, Teije Hidde Donker , Bogumila Hall , Emin Poljarevic
This book investigates the origins of civil wars which emerge from failed attempts at democratization. The main aim of this volume is to develop a theoretical explanation of the conditions under which and the mechanisms through which social movements' struggles for democracy ends up in civil war.

Monograph - 2017

Donatella Della Porta, Francis O'Connor, Martin Portos and Anna Subirats Ribas
Out now "Social movements and referendum from below", the first book that bridges the gap between social movement studies and research on direct democracy. It draws on social movement theory to understand the nature of popular mobilisation in referendums using unique case studies such as the referendum on independence in Scotland, the consultations on independence in Catalonia, the Italian referendum on water, the referendum on the Troika proposals in Greece and the referendum on the debt repayment in Iceland.