The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

16/06/2018

Martin Portos wins the Juan J. Linz Prize to the Best thesis in Political Science 2017

Martin Portos was just awarded with the Juan J. Linz Prize to the Best thesis in Political Science 2017 with his tesis “Voicing outrage, contending with austerity. Mobilization in Spain under the Great Recession”, realized under the supervision of prof. Donatella della Porta.

18/05/2018

Donatella della Porta at the Belleuve Forum in Berlin - May 23, 2018

On May 23rd, 2018, the Federal President Frank-Walter Steinmeier talks with Donatella della Porta, Christoph Möllers and David Van Reybrouck about anti-politics, anti-establishment and the dangers of indifference to the political to address the 2018 topic of the Forum "Society without Politics - Testing Liberal Democracies".

08/04/2018

Austeridad, capitalismo y conflicto social. Nuevas tendencias en el estudio de los movimientos sociales - An interview with Donatella della Porta

An interview with Donatella della Porta realized by COES - Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social

Edited Volume - 2018

Solidarity Mobilizations in the ‘Refugee Crisis’. Contentious Moves

Donatella della Porta (ed.)
This edited volume ddresses a gap in research on social movements that has disregarded the origins of discontent and overlooks protest as a resource of the powerless; it offers insight into how the movement of refugees across the European Union and elsewhere activates political opportunities; it explores claims to citizenship made by refugees within processes of knowledge production and the mobilization of emotions

Journal Article - 2018

The Passage from Hierarchy to Horizontality: The Self-managed Factory of Vio.Me, Greece

Haris Malamidis
Through fieldwork research conducted in Vio.Me between January and April 2014 and in July 2015, this article examines the self-managed factory of Vio.Me in Greece, one of the most popular examples of these alternative forms of resistance during anti-austerity mobilizations in the country.