The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

08/06/2017

Call for Papers - Cosmos Conference "The Contentious Politics of Higher Education. Student Movements in Late Neoliberalism"

The Centre on Social Movement Studies, directed by Professor Donatella Della Porta, calls for papers addressing the recent global wave of student protests for a two-days conference to bel held in Florence, at the Institute of Humanities and Social Sciences of the Scuola Normale Superiore (SNS), on 15-16 November 2017.

19/05/2017

Video available for the International Conference – Beyond Borders: Refugees and Struggles in Europe Mobilization, Solidarity and Political Challenges in the Long Summer of Migration

Watch the video of the International Conference – Beyond Borders, which was held at Palazzo Strozzi on May 12, 2017

19/05/2017

Marco Deseriis wins Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government

Dr. Marco Deseriis, Marie Curie Fellow and Research Fellow at Cosmos, has won the Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government (Danube University, Krems Au Donau, Austria)

Journal Article - 2017

Comparing Digital Protest Media Imaginaries: Anti-Austerity Movements in Greece, Italy & Spain

Emiliano Treré, Sandra Jeppensen and Alice Mattoni
Drawing on 60 semi­-structured interviews with activists involved in anti-austerity protests, the article brings together social movement studies and communications theories to compare digital protest media imaginaries in Greece, Spain and Italy

Journal Article - 2017

Technopopulism: The Emergence of a Discursive Formation

Marco Deseriis
This article argues that technopopulism is an emerging discursive formation that arises from the convergence of two preexisting discourses: populism and technolibertarianism. Whereas these discourses are historically distinct the global financial crisis and the 2011 wave of struggles precipitated the political conditions for their intersection and hybridization.