The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

09/11/2018

Donatella della Porta on the Growing Criminalization of Protest

The criminalization of protest is growing: there are many signals of this both in ‘hybrid’ regimes and in democratic countries. In this interview, Donatella della Porta discusses the dynamics and consequences of such trend.

14/09/2018

Andrea Pirro appointed as new editor of East European Politics

Andrea Pirro has been recently appointed as new editor of the journal East European Politics published by Taylor and Francis.

31/08/2018

Volkswagen foundation Grant 2018 for Manuela Caiani

Manuela Caiani has been awarded the Volkswagen Grant 2018 for the research project Popular Music as a Medium for the Mainstreaming of Populist Ideologies in Europe, that will be directed by Mario Dunkel (University Carl von Ossietzky of Oldenburg, Germany).

Journal Article - 2018

Movement parties of the far right: The organization and strategies of nativist collective actors

Andrea Pirro, Pietro Castelli Gattinara
Despite theoretical commonalities, very little empirical research has focused on far-right “movement parties” as collective actors operating both in the protest and the electoral arenas. The article redresses this inconsistency by exploring the organizational and strategic configuration of two far-right collective actors—the Hungarian Jobbik and the Italian CasaPound.

Monograph - 2018

Political Strategies and Social Movements in Latin America. The Zapatistas and Bolivian Cocaleros

Leonidas Oikonomakis
This book investigates how social movements form their political strategies in their quest for social change and -when they shift from one strategy to another- why and how that happens.