The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

08/06/2017

Call for Papers - Cosmos Conference "The Contentious Politics of Higher Education. Student Movements in Late Neoliberalism"

The Centre on Social Movement Studies, directed by Professor Donatella Della Porta, calls for papers addressing the recent global wave of student protests for a two-days conference to bel held in Florence, at the Institute of Humanities and Social Sciences of the Scuola Normale Superiore (SNS), on 15-16 November 2017.

19/05/2017

Video available for the International Conference – Beyond Borders: Refugees and Struggles in Europe Mobilization, Solidarity and Political Challenges in the Long Summer of Migration

Watch the video of the International Conference – Beyond Borders, which was held at Palazzo Strozzi on May 12, 2017

19/05/2017

Marco Deseriis wins Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government

Dr. Marco Deseriis, Marie Curie Fellow and Research Fellow at Cosmos, has won the Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government (Danube University, Krems Au Donau, Austria)

Journal Article - 2017

The Electoral Success of the Radical Left: Explaining the Least Likely Case of the Communist Party in Graz

Manès Weisskircher
Recently, scholars have shown a growing interest in radical left parties (RLPs). In terms of electoral success, the rise of the KPÖ Graz, the Communist Party in Austria’s second biggest city, represents perhaps the most counterintuitive case in Western Europe. This analysis shows how the party has managed to ‘own’ the issue of housing and to exploit local political opportunities in order to be electorally successful. The findings point to the importance of agency and the subnational level for RLPs, and highlight more general questions in the study of this party family.

Journal Article - 2017

Non-deliberative politics in deliberative democracy: distinct approaches for different actors

Andrea Felicetti
In this paper Andrea Felicetti first illustrates the main ideas of the systemic turn, explores the distinction between ‘deliberative’ and ‘non-deliberative’ politics and investigates the main arguments justifying non-deliberative politics. Then, he builds upon these arguments to shed new light on the relationship between deliberative and non-deliberative politics. He identifies three distinctive actors in deliberative systems (political institutions, empowered agents, and public space actors). Finally, he argues that deliberative democrats should adopt three different approaches (intensive, moderate, and free) in order to assess whether the use of non-deliberative politics by each of these actors is legitimate.