The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

05/03/2019

A dialogue on labour, trade unions and conflicts

On the 22nd of March, from 4pm to 7pm, Donatella della Porta (Scuola Normale Superiore) and Maurizio Landini (Secretary General of CGIL) will discuss about labour, trade unions and conflicts.

05/02/2019

Call for Papers - Social Movements and Parties in a Fractured Media Landscape

The call for papers is now open for a two-day symposium held under the auspices of the journal ‘Information, Communication & Society’ (iCS) at the Centre on Social Movement Studies, 1-2 July 2019.

04/02/2019

17 Fully funded 4-years PhD positions in Political Science and Sociology and in Transnational Governance, Scuola Normale Superiore

The grant is for 4 years. It is open to students of all nationalities. Coverage of research expenses (conferences, summer schools, research periods abroads) is provided.

Journal Article - 2019

Ballots and barricades enhanced: far‐right ‘movement parties’ and movement‐electoral interactions

Andrea Pirro
This contribution enhances our understanding of the contemporary far right by focusing on the neglected links between movements and elections within the broader context of contention.

Journal Article - 2019

From the Rainy Place to the Burnt Palace: How Social Movements Form their Political Strategies. The Case of the Six Federations of the Tropic of Cochabamba

Leonidas Oikonomakis
Exploring the case of the cocaleros of the Chapare, this article argues that more emphasis should be placed on mechanisms that are internal to the movements, such as: (a) the resonance of other political experiences at home and abroad, (b) internal struggles for ideological hegemony, and (c) the political formation of their grassroots.