The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

14/09/2018

Andrea Pirro appointed as new editor of East European Politics

Andrea Pirro has been recently appointed as new editor of the journal East European Politics published by Taylor and Francis.

31/08/2018

Volkswagen foundation Grant 2018 for Manuela Caiani

Manuela Caiani has been awarded the Volkswagen Grant 2018 for the research project Popular Music as a Medium for the Mainstreaming of Populist Ideologies in Europe, that will be directed by Mario Dunkel (University Carl von Ossietzky of Oldenburg, Germany).

30/07/2018

ERC Starting Grant 2018 for Alice Mattoni

Alice Mattoni, Research Fellow at COSMOS and Assistant Professor at the Department of Political and Social Sciences of the Scuola Normale Superiore, has been awarded the ERC Starting Grant 2018 for the research project BIT-ACT: Bottom-up initiative and anti-corruption technologies: how citizens use ICTs to fight corruption.

Journal Article - 2018

New Technologies as a Neglected Social Movement Outcome: The Case of Activism against Animal Experimentation

Manès Weisskircher
Based on novel empirical research, this paper analyzes a crucial and understudied case of a movement pushing for new technologies: the animal rights movement and its efforts to push for alternatives to animal experimentation.

Journal Article - 2018

Mobilizing in transnational contentious spaces: linking relations, emotions and space in migrant activism

Elias Steinhilper
The article illustrates how the transnational spaces most migrants inhabit can be politicized and transformed into particular social formations, for which the term ‘transnational contentious spaces’ is suggested.