The Arab Uprising in a Global Context

A debate and documentary screening to reflect on the Arab uprisings in their global context from an historical perspective

Questo evento propone una riflessione sulle rivolte arabe in un contesto globale. La “rivoluzione dei gelsomini” in Tunisia (2010/2011) ha infatti aperto la strada a ondate di proteste, per la democrazia ma anche per una giustizia sociale,  che si sono rapidamente diffuse in Medio Oriente e Nord Africa, rovesciano alcuni regimi  politici duraturi e destabilizzandone seriamente altri.

L’Istituto di Scienze Umane e Sociali della Scuola Normale Superiore, a Palazzo Strozzi a Firenze, dà voce a studiosi e osservatori di queste rivolte discutendo criticamente tali processi per offrire una visione ampia, identificando le tendenze globali sottese a singoli eventi locali. La riflessione sarà sviluppata in prospettiva storica mediante un confronto fra resoconti in prima persona, analisi accademica e sguardo cinematografico.

Il 2 dicembre, a partire dalle 15:00, la Sala l’Altana di Palazzo Strozzi ospiterà l’incontro:

The Arab Uprisings in a Global Context

Moderato da Huda Alsahi (Scuola Normale Superiore) e Hugo Leal (European University Institute), interverranno sul tema Heba Raouf (University of Cairo), Abdulhadi Khalaf (Lund University) e Davide Morandini (regista).

Nel corso dell’incontro sarà proiettato “Bulaq – tra le rovine di una rivoluzione incompiuta”, documentario che racconta la pluridecennale resistenza dell’omonimo quartiere popolare del Cairo contro il regime di Mubarak e le lotte che ne hanno preceduto e seguito la caduta. Bulaq è stato premiato come miglior reportage al Festival Pillole di Attualità 2011 ed è stato selezionato dal 24° International Documentary Film Festival Amsterdam 2011 e dal Festival International du Film des Droits de l’Homme di Parigi. Il documentario sarà introdotto dal regista Davide Morandini.

event flyer and programme

22/07/2019

Protest for a future: international report on #FridaysForFuture and the climate strike

Composition, mobilization and motives of the participants in Fridays For Future climate protests on 15 March 2019, in 13 European cities. A multi-country collaboration report, with contributions from COSMOS researchers Lorenzo Zamponi, Donatella della Porta, Martín Portos, Niccolò Bertuzzi and Daniela Chironi.

21/06/2019

Call for papers: "The Nation and the Radical Left - Practices and Discourses of National Identity in Left-Wing Politics"

The call for papers is now open for a conference on national identities and left-wing politics.

18/06/2019

Call for papers: “Class without consciousness” – The Politics of Fragmented Class Identities

The call for papers is now open for a two-day conference on class and identities at the Scuola Normale Superiore on 14-15 November 2019

Journal Article - 2019

From the Rainy Place to the Burnt Palace: How Social Movements Form their Political Strategies. The Case of the Six Federations of the Tropic of Cochabamba

Leonidas Oikonomakis
Exploring the case of the cocaleros of the Chapare, this article argues that more emphasis should be placed on mechanisms that are internal to the movements, such as: (a) the resonance of other political experiences at home and abroad, (b) internal struggles for ideological hegemony, and (c) the political formation of their grassroots.

Journal Article - 2019

The Modern Prince and the Sociological Imagination