Conference – Un’America “all’italiana”? La democrazia populista nell’età di Trump

The public conference “Un’America ‘all’italiana’? La democrazia populista nell’età di Trump” will host Prof. Sidney Tarrow (Cornell University), one of the most prominent scholars in the field of colective action, social movements, and contentious politics studies.

4 May 2017, Aula Kessler, Department of Sociology and Social Research, University of Trento (via Verdi, 26)

Sidney Tarrow, Mauro Rostagno Lecturer per il 2017, è uno dei più noti scienziati politici americani. Dopo aver conseguito il PhD presso l’Università della California a Berkeley nel 1965, la sua carriera accademica si è svolta presso l’Università di Yale e successivamente presso la Cornell University dove è attualmente professore emerito di Government e Visiting Professor alla Cornell Law School. Il professor Tarrow ha fornito contributi di grande rilevanza all’analisi dell’azione collettiva e del conflitto, soprattutto in prospettiva comparata, sia sul piano teorico che su quello metodologico. Insieme a Charles Tilly e Doug McAdam, Sidney Tarrow ha elaborato a partire dalla metà degli anni ’90 la prospettiva della contentious politics, che mira ad integrare filoni di ricerca spesso non comunicanti, incentrati su diverse forme del conflitto politico, dai movimenti sociali al nazionalismo, dalle rivoluzioni ai conflitti comunitari a base religiosa o etnica. Tra i suoi lavori: Democrazia e disordine (Laterza 1990), Power in Movement (Cambridge UP, 1994-2011), Dynamics of Contention (Cambridge UP 2001, con C Tilly e D McAdam), La politica del conflitto (Bruno Mondadori 2007, con C Tilly).

Download the Conference flyer

14/09/2018

Andrea Pirro appointed as new editor of East European Politics

Andrea Pirro has been recently appointed as new editor of the journal East European Politics published by Taylor and Francis.

31/08/2018

Volkswagen foundation Grant 2018 for Manuela Caiani

Manuela Caiani has been awarded the Volkswagen Grant 2018 for the research project Popular Music as a Medium for the Mainstreaming of Populist Ideologies in Europe, that will be directed by Mario Dunkel (University Carl von Ossietzky of Oldenburg, Germany).

30/07/2018

ERC Starting Grant 2018 for Alice Mattoni

Alice Mattoni, Research Fellow at COSMOS and Assistant Professor at the Department of Political and Social Sciences of the Scuola Normale Superiore, has been awarded the ERC Starting Grant 2018 for the research project BIT-ACT: Bottom-up initiative and anti-corruption technologies: how citizens use ICTs to fight corruption.

Journal Article - 2018

New Technologies as a Neglected Social Movement Outcome: The Case of Activism against Animal Experimentation

Manès Weisskircher
Based on novel empirical research, this paper analyzes a crucial and understudied case of a movement pushing for new technologies: the animal rights movement and its efforts to push for alternatives to animal experimentation.

Journal Article - 2018

Mobilizing in transnational contentious spaces: linking relations, emotions and space in migrant activism

Elias Steinhilper
The article illustrates how the transnational spaces most migrants inhabit can be politicized and transformed into particular social formations, for which the term ‘transnational contentious spaces’ is suggested.