Conference – Un’America “all’italiana”? La democrazia populista nell’età di Trump

The public conference “Un’America ‘all’italiana’? La democrazia populista nell’età di Trump” will host Prof. Sidney Tarrow (Cornell University), one of the most prominent scholars in the field of colective action, social movements, and contentious politics studies.

4 May 2017, Aula Kessler, Department of Sociology and Social Research, University of Trento (via Verdi, 26)

Sidney Tarrow, Mauro Rostagno Lecturer per il 2017, è uno dei più noti scienziati politici americani. Dopo aver conseguito il PhD presso l’Università della California a Berkeley nel 1965, la sua carriera accademica si è svolta presso l’Università di Yale e successivamente presso la Cornell University dove è attualmente professore emerito di Government e Visiting Professor alla Cornell Law School. Il professor Tarrow ha fornito contributi di grande rilevanza all’analisi dell’azione collettiva e del conflitto, soprattutto in prospettiva comparata, sia sul piano teorico che su quello metodologico. Insieme a Charles Tilly e Doug McAdam, Sidney Tarrow ha elaborato a partire dalla metà degli anni ’90 la prospettiva della contentious politics, che mira ad integrare filoni di ricerca spesso non comunicanti, incentrati su diverse forme del conflitto politico, dai movimenti sociali al nazionalismo, dalle rivoluzioni ai conflitti comunitari a base religiosa o etnica. Tra i suoi lavori: Democrazia e disordine (Laterza 1990), Power in Movement (Cambridge UP, 1994-2011), Dynamics of Contention (Cambridge UP 2001, con C Tilly e D McAdam), La politica del conflitto (Bruno Mondadori 2007, con C Tilly).

Download the Conference flyer

06/10/2017

Open Democracy Post - "The streets will always be ours" - Catalonia, a referendum from below

Although some still conceive of the referendum as launched by a pro-independence vanguard, the elite story falls short of explaining the resilient participation of a large part of Catalan civil society. This post at Open Democracy addresses this issue from a different angle.

24/09/2017

New Publication Out - "Social movements and referendums from below. Direct democracy in the neoliberal crisis"

A timely publication to shed light on the link between social movements that formed as a consequence of the 2008 financial crash and the referendums' dynamic and results.

25/08/2017

Donatella Della Porta con Yanis Varoufakis alla 13esima conferenza ESA

Wednesday, August 30th (8pm-9.30pm) professor della Porta, who directs the Center on Social Movement Studies(Cosmos), will dialogue with Yanis Varoufakis, Greek Minister of Finance during the first Tsipras government, about the future of Europe and the social consequences of neoliberal economies

Monograph - 2018

Social Movements and Civil War : When Protests for Democratization Fail

Donatella della Porta, Teije Hidde Donker , Bogumila Hall , Emin Poljarevic
This book investigates the origins of civil wars which emerge from failed attempts at democratization. The main aim of this volume is to develop a theoretical explanation of the conditions under which and the mechanisms through which social movements' struggles for democracy ends up in civil war.

Monograph - 2017

Donatella Della Porta, Francis O'Connor, Martin Portos and Anna Subirats Ribas
Out now "Social movements and referendum from below", the first book that bridges the gap between social movement studies and research on direct democracy. It draws on social movement theory to understand the nature of popular mobilisation in referendums using unique case studies such as the referendum on independence in Scotland, the consultations on independence in Catalonia, the Italian referendum on water, the referendum on the Troika proposals in Greece and the referendum on the debt repayment in Iceland.