Conference – Un’America “all’italiana”? La democrazia populista nell’età di Trump

The public conference “Un’America ‘all’italiana’? La democrazia populista nell’età di Trump” will host Prof. Sidney Tarrow (Cornell University), one of the most prominent scholars in the field of colective action, social movements, and contentious politics studies.

4 May 2017, Aula Kessler, Department of Sociology and Social Research, University of Trento (via Verdi, 26)

Sidney Tarrow, Mauro Rostagno Lecturer per il 2017, è uno dei più noti scienziati politici americani. Dopo aver conseguito il PhD presso l’Università della California a Berkeley nel 1965, la sua carriera accademica si è svolta presso l’Università di Yale e successivamente presso la Cornell University dove è attualmente professore emerito di Government e Visiting Professor alla Cornell Law School. Il professor Tarrow ha fornito contributi di grande rilevanza all’analisi dell’azione collettiva e del conflitto, soprattutto in prospettiva comparata, sia sul piano teorico che su quello metodologico. Insieme a Charles Tilly e Doug McAdam, Sidney Tarrow ha elaborato a partire dalla metà degli anni ’90 la prospettiva della contentious politics, che mira ad integrare filoni di ricerca spesso non comunicanti, incentrati su diverse forme del conflitto politico, dai movimenti sociali al nazionalismo, dalle rivoluzioni ai conflitti comunitari a base religiosa o etnica. Tra i suoi lavori: Democrazia e disordine (Laterza 1990), Power in Movement (Cambridge UP, 1994-2011), Dynamics of Contention (Cambridge UP 2001, con C Tilly e D McAdam), La politica del conflitto (Bruno Mondadori 2007, con C Tilly).

Download the Conference flyer

08/06/2017

Call for Papers - Cosmos Conference "The Contentious Politics of Higher Education. Student Movements in Late Neoliberalism"

The Centre on Social Movement Studies, directed by Professor Donatella Della Porta, calls for papers addressing the recent global wave of student protests for a two-days conference to bel held in Florence, at the Institute of Humanities and Social Sciences of the Scuola Normale Superiore (SNS), on 15-16 November 2017.

19/05/2017

Video available for the International Conference – Beyond Borders: Refugees and Struggles in Europe Mobilization, Solidarity and Political Challenges in the Long Summer of Migration

Watch the video of the International Conference – Beyond Borders, which was held at Palazzo Strozzi on May 12, 2017

19/05/2017

Marco Deseriis wins Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government

Dr. Marco Deseriis, Marie Curie Fellow and Research Fellow at Cosmos, has won the Best Paper Award at the Cedem17 Conference for e-Democracy & Open Government (Danube University, Krems Au Donau, Austria)

Journal Article - 2017

Comparing Digital Protest Media Imaginaries: Anti-Austerity Movements in Greece, Italy & Spain

Emiliano Treré, Sandra Jeppensen and Alice Mattoni
Drawing on 60 semi­-structured interviews with activists involved in anti-austerity protests, the article brings together social movement studies and communications theories to compare digital protest media imaginaries in Greece, Spain and Italy

Journal Article - 2017

Technopopulism: The Emergence of a Discursive Formation

Marco Deseriis
This article argues that technopopulism is an emerging discursive formation that arises from the convergence of two preexisting discourses: populism and technolibertarianism. Whereas these discourses are historically distinct the global financial crisis and the 2011 wave of struggles precipitated the political conditions for their intersection and hybridization.