Conference – Un’America “all’italiana”? La democrazia populista nell’età di Trump

The public conference “Un’America ‘all’italiana’? La democrazia populista nell’età di Trump” will host Prof. Sidney Tarrow (Cornell University), one of the most prominent scholars in the field of colective action, social movements, and contentious politics studies.

4 May 2017, Aula Kessler, Department of Sociology and Social Research, University of Trento (via Verdi, 26)

Sidney Tarrow, Mauro Rostagno Lecturer per il 2017, è uno dei più noti scienziati politici americani. Dopo aver conseguito il PhD presso l’Università della California a Berkeley nel 1965, la sua carriera accademica si è svolta presso l’Università di Yale e successivamente presso la Cornell University dove è attualmente professore emerito di Government e Visiting Professor alla Cornell Law School. Il professor Tarrow ha fornito contributi di grande rilevanza all’analisi dell’azione collettiva e del conflitto, soprattutto in prospettiva comparata, sia sul piano teorico che su quello metodologico. Insieme a Charles Tilly e Doug McAdam, Sidney Tarrow ha elaborato a partire dalla metà degli anni ’90 la prospettiva della contentious politics, che mira ad integrare filoni di ricerca spesso non comunicanti, incentrati su diverse forme del conflitto politico, dai movimenti sociali al nazionalismo, dalle rivoluzioni ai conflitti comunitari a base religiosa o etnica. Tra i suoi lavori: Democrazia e disordine (Laterza 1990), Power in Movement (Cambridge UP, 1994-2011), Dynamics of Contention (Cambridge UP 2001, con C Tilly e D McAdam), La politica del conflitto (Bruno Mondadori 2007, con C Tilly).

Download the Conference flyer

05/03/2019

A dialogue on labour, trade unions and conflicts

On the 22nd of March, from 4pm to 7pm, Donatella della Porta (Scuola Normale Superiore) and Maurizio Landini (Secretary General of CGIL) will discuss about labour, trade unions and conflicts.

05/02/2019

Call for Papers - Social Movements and Parties in a Fractured Media Landscape

The call for papers is now open for a two-day symposium held under the auspices of the journal ‘Information, Communication & Society’ (iCS) at the Centre on Social Movement Studies, 1-2 July 2019.

04/02/2019

17 Fully funded 4-years PhD positions in Political Science and Sociology and in Transnational Governance, Scuola Normale Superiore

The grant is for 4 years. It is open to students of all nationalities. Coverage of research expenses (conferences, summer schools, research periods abroads) is provided.

Journal Article - 2019

Ballots and barricades enhanced: far‐right ‘movement parties’ and movement‐electoral interactions

Andrea Pirro
This contribution enhances our understanding of the contemporary far right by focusing on the neglected links between movements and elections within the broader context of contention.

Journal Article - 2019

From the Rainy Place to the Burnt Palace: How Social Movements Form their Political Strategies. The Case of the Six Federations of the Tropic of Cochabamba

Leonidas Oikonomakis
Exploring the case of the cocaleros of the Chapare, this article argues that more emphasis should be placed on mechanisms that are internal to the movements, such as: (a) the resonance of other political experiences at home and abroad, (b) internal struggles for ideological hegemony, and (c) the political formation of their grassroots.