Conference – Un’America “all’italiana”? La democrazia populista nell’età di Trump

The public conference “Un’America ‘all’italiana’? La democrazia populista nell’età di Trump” will host Prof. Sidney Tarrow (Cornell University), one of the most prominent scholars in the field of colective action, social movements, and contentious politics studies.

4 May 2017, Aula Kessler, Department of Sociology and Social Research, University of Trento (via Verdi, 26)

Sidney Tarrow, Mauro Rostagno Lecturer per il 2017, è uno dei più noti scienziati politici americani. Dopo aver conseguito il PhD presso l’Università della California a Berkeley nel 1965, la sua carriera accademica si è svolta presso l’Università di Yale e successivamente presso la Cornell University dove è attualmente professore emerito di Government e Visiting Professor alla Cornell Law School. Il professor Tarrow ha fornito contributi di grande rilevanza all’analisi dell’azione collettiva e del conflitto, soprattutto in prospettiva comparata, sia sul piano teorico che su quello metodologico. Insieme a Charles Tilly e Doug McAdam, Sidney Tarrow ha elaborato a partire dalla metà degli anni ’90 la prospettiva della contentious politics, che mira ad integrare filoni di ricerca spesso non comunicanti, incentrati su diverse forme del conflitto politico, dai movimenti sociali al nazionalismo, dalle rivoluzioni ai conflitti comunitari a base religiosa o etnica. Tra i suoi lavori: Democrazia e disordine (Laterza 1990), Power in Movement (Cambridge UP, 1994-2011), Dynamics of Contention (Cambridge UP 2001, con C Tilly e D McAdam), La politica del conflitto (Bruno Mondadori 2007, con C Tilly).

Download the Conference flyer

09/11/2018

Donatella della Porta on the Growing Criminalization of Protest

The criminalization of protest is growing: there are many signals of this both in ‘hybrid’ regimes and in democratic countries. In this interview, Donatella della Porta discusses the dynamics and consequences of such trend.

14/09/2018

Andrea Pirro appointed as new editor of East European Politics

Andrea Pirro has been recently appointed as new editor of the journal East European Politics published by Taylor and Francis.

31/08/2018

Volkswagen foundation Grant 2018 for Manuela Caiani

Manuela Caiani has been awarded the Volkswagen Grant 2018 for the research project Popular Music as a Medium for the Mainstreaming of Populist Ideologies in Europe, that will be directed by Mario Dunkel (University Carl von Ossietzky of Oldenburg, Germany).

Journal Article - 2018

Movement parties of the far right: The organization and strategies of nativist collective actors

Andrea Pirro, Pietro Castelli Gattinara
Despite theoretical commonalities, very little empirical research has focused on far-right “movement parties” as collective actors operating both in the protest and the electoral arenas. The article redresses this inconsistency by exploring the organizational and strategic configuration of two far-right collective actors—the Hungarian Jobbik and the Italian CasaPound.

Monograph - 2018

Political Strategies and Social Movements in Latin America. The Zapatistas and Bolivian Cocaleros

Leonidas Oikonomakis
This book investigates how social movements form their political strategies in their quest for social change and -when they shift from one strategy to another- why and how that happens.