Conference – Un’America “all’italiana”? La democrazia populista nell’età di Trump

The public conference “Un’America ‘all’italiana’? La democrazia populista nell’età di Trump” will host Prof. Sidney Tarrow (Cornell University), one of the most prominent scholars in the field of colective action, social movements, and contentious politics studies.

4 May 2017, Aula Kessler, Department of Sociology and Social Research, University of Trento (via Verdi, 26)

Sidney Tarrow, Mauro Rostagno Lecturer per il 2017, è uno dei più noti scienziati politici americani. Dopo aver conseguito il PhD presso l’Università della California a Berkeley nel 1965, la sua carriera accademica si è svolta presso l’Università di Yale e successivamente presso la Cornell University dove è attualmente professore emerito di Government e Visiting Professor alla Cornell Law School. Il professor Tarrow ha fornito contributi di grande rilevanza all’analisi dell’azione collettiva e del conflitto, soprattutto in prospettiva comparata, sia sul piano teorico che su quello metodologico. Insieme a Charles Tilly e Doug McAdam, Sidney Tarrow ha elaborato a partire dalla metà degli anni ’90 la prospettiva della contentious politics, che mira ad integrare filoni di ricerca spesso non comunicanti, incentrati su diverse forme del conflitto politico, dai movimenti sociali al nazionalismo, dalle rivoluzioni ai conflitti comunitari a base religiosa o etnica. Tra i suoi lavori: Democrazia e disordine (Laterza 1990), Power in Movement (Cambridge UP, 1994-2011), Dynamics of Contention (Cambridge UP 2001, con C Tilly e D McAdam), La politica del conflitto (Bruno Mondadori 2007, con C Tilly).

Download the Conference flyer

16/06/2018

Martin Portos wins the Juan J. Linz Prize to the Best thesis in Political Science 2017

Martin Portos was just awarded with the Juan J. Linz Prize to the Best thesis in Political Science 2017 with his tesis “Voicing outrage, contending with austerity. Mobilization in Spain under the Great Recession”, realized under the supervision of prof. Donatella della Porta.

18/05/2018

Donatella della Porta at the Belleuve Forum in Berlin - May 23, 2018

On May 23rd, 2018, the Federal President Frank-Walter Steinmeier talks with Donatella della Porta, Christoph Möllers and David Van Reybrouck about anti-politics, anti-establishment and the dangers of indifference to the political to address the 2018 topic of the Forum "Society without Politics - Testing Liberal Democracies".

08/04/2018

Austeridad, capitalismo y conflicto social. Nuevas tendencias en el estudio de los movimientos sociales - An interview with Donatella della Porta

An interview with Donatella della Porta realized by COES - Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social

Edited Volume - 2018

Solidarity Mobilizations in the ‘Refugee Crisis’. Contentious Moves

Donatella della Porta (ed.)
This edited volume ddresses a gap in research on social movements that has disregarded the origins of discontent and overlooks protest as a resource of the powerless; it offers insight into how the movement of refugees across the European Union and elsewhere activates political opportunities; it explores claims to citizenship made by refugees within processes of knowledge production and the mobilization of emotions

Journal Article - 2018

The Passage from Hierarchy to Horizontality: The Self-managed Factory of Vio.Me, Greece

Haris Malamidis
Through fieldwork research conducted in Vio.Me between January and April 2014 and in July 2015, this article examines the self-managed factory of Vio.Me in Greece, one of the most popular examples of these alternative forms of resistance during anti-austerity mobilizations in the country.