Conference – Un’America “all’italiana”? La democrazia populista nell’età di Trump

The public conference “Un’America ‘all’italiana’? La democrazia populista nell’età di Trump” will host Prof. Sidney Tarrow (Cornell University), one of the most prominent scholars in the field of colective action, social movements, and contentious politics studies.

4 May 2017, Aula Kessler, Department of Sociology and Social Research, University of Trento (via Verdi, 26)

Sidney Tarrow, Mauro Rostagno Lecturer per il 2017, è uno dei più noti scienziati politici americani. Dopo aver conseguito il PhD presso l’Università della California a Berkeley nel 1965, la sua carriera accademica si è svolta presso l’Università di Yale e successivamente presso la Cornell University dove è attualmente professore emerito di Government e Visiting Professor alla Cornell Law School. Il professor Tarrow ha fornito contributi di grande rilevanza all’analisi dell’azione collettiva e del conflitto, soprattutto in prospettiva comparata, sia sul piano teorico che su quello metodologico. Insieme a Charles Tilly e Doug McAdam, Sidney Tarrow ha elaborato a partire dalla metà degli anni ’90 la prospettiva della contentious politics, che mira ad integrare filoni di ricerca spesso non comunicanti, incentrati su diverse forme del conflitto politico, dai movimenti sociali al nazionalismo, dalle rivoluzioni ai conflitti comunitari a base religiosa o etnica. Tra i suoi lavori: Democrazia e disordine (Laterza 1990), Power in Movement (Cambridge UP, 1994-2011), Dynamics of Contention (Cambridge UP 2001, con C Tilly e D McAdam), La politica del conflitto (Bruno Mondadori 2007, con C Tilly).

Download the Conference flyer

07/01/2019

Donatella della Porta at the Stein Rokkan lecture in Mons - 9 April 2019

Donatella della Porta invited to give the Stein Rokkan lecture during the next ECPR Joint Sessions of Workshops in April 2019.

07/01/2019

Call for Papers - Social Movements and Parties in a Fractured Media Landscape

The call for papers is now open for a two-day symposium held under the auspices of the journal ‘Information, Communication & Society’ (iCS) at the Centre on Social Movement Studies, 1-2 July 2019.

Call for Papers - International Conference on Feminist Alliances

The conference will focus on the role played by discourses, practices and politics in the construction and political consequences of feminist alliances with inequalities defined by class, race/ethnicity, citizenship, age, disability and sexuality.

Journal Article - 2019

Ballots and barricades enhanced: far‐right ‘movement parties’ and movement‐electoral interactions

Andrea Pirro
This contribution enhances our understanding of the contemporary far right by focusing on the neglected links between movements and elections within the broader context of contention.

Monograph - 2018

Political Strategies and Social Movements in Latin America. The Zapatistas and Bolivian Cocaleros

Leonidas Oikonomakis
This book investigates how social movements form their political strategies in their quest for social change and -when they shift from one strategy to another- why and how that happens.